Zdrowy sposób odżywiania

Przez właściwe odżywianie, nie mam na myśli diety rozumianej jako sposób szybkiej utraty wagi.

Zdrowe odżywianie to tak na prawdę filozofia wybierana składników i ich komponowania ze sobą, którą można stosować całe życie, a nie w krótkim okresie czasu.

Skupić się trzeba na:

  • odżywieniu mózgu by funkcjonował sprawnie
  • dobrym trawieniu
  • dostarczeniu właściwych, jakościowych i w odpowiedniej ilości składników
  • właściwej porze posiłku i ilości posiłków w ciągu dnia
  • własnym samopoczuciu i poczuciu energii (czyli jak się czuję)

Odżywianie mózgu to przede wszystkim:

więcej w artykule Michala Pasterkiego, na stronie Sukces Link oraz w numerze Wprost

Dobre trawienie

Dobre trawienie opiera się na dostarczaniu do organizmu grup składników, przy których trawieniu pracują podobne enzymy, a wydatek energetyczny takiego trawienia jest niższy, niż gdyby zestawić je inaczej.

Chodzi o to, by produkowane przez organizm enzymy jedne zasadowe drugie wymagające środowiska kwaśnego, nie działały równocześnie, bo wówczas wzajemnie się neutralizują i trawienie nie jest wydajne.  Jedną z propozycji komponowania posiłków jest dieta rozłączna (rozdzielna) dr. Williama Howarda Heya czyli:

  • niełączenie produktów zawierających dużej ilości skrobi (np. ryżu) z białkami (np. kurczak)

Właściwe składniki

Dostarczanie właściwych składników. Tutaj wytyczne możemy znaleźć w diecie zgodnej z grupą krwi. Zaś ciekawe komponowanie składników na pewno dostarczy śródziemnomorski styl gotowania lub kuchnia azjatycka, indyjska itd. Ważne, by było zielono i świeżo :-)

Pory posiłków i ich ilości

Większość zaleceń mówi o obfitym śniadaniu. Lekkiej przekąsce. Obiedzie. Przekąsce. Lekkiej kolacji. Czyli jak w przysłowiu chińskim:

„Śniadanie zjedz sam, obiadem podziel się z przyjacielem, a kolację oddaj wrogowi.”

Twoje samopoczucie

Jedzenie, które spożywasz wpływa na twoje samopoczucie oraz ilość energii, którą posiadasz w ciągu dnia. Zwracaj uwagę na to, co jeszcze i jak się po tym czujesz. Efekty nie będą widoczne od razu, bo organizm musi się wyczyścić i przestawić na nowe „tory” myślenia. Daj sobie co najmniej 2 tygodnie.

Zwróć uwagę na jedzenie, na które masz szczególną ochotę. I zobacz o jakich niedoborach w organizmie świadczą. Uwielbiasz słodycze, słodkie napoje gazowane jednym słowem cukier. Organizm, gdy nie ma dostarczonych właściwych substancji odżywczych rekompensuje sobie to (oczywiście na krótką, zgubną dla siebie, metę) wzrostem zapotrzebowania na energię.  Więcej na ten temat w książce „Prawda i mity na temat cukru”.

Jeśli chcesz mieć więcej energii do pozytywnej zmiany, to zadbaj o swój organizm, masz go na cale życie :-)

Reklamy

2 comments on “Zdrowy sposób odżywiania

  1. bedmat pisze:

    kup sobie książkę, zmień swój mózg, zmień swoje życie. Pasuje do Twojego wpisu.

    • Książek mam mnóstwo i czytam je nałogowo. A idea rozwijania się przez cale życie powinna przyświecać każdemu. Wszak jak się nie rozwijasz to nie tyle, że zostajesz w miejscu, co się po prostu cofasz.
      Zaś jeśli chodzi o mózg to wciąż trzeba go ćwiczyć i rozwijać. Stworzono nawet specjalną gimnastykę w celu pobudzenia kreatywności czyli neurobik np.http://www.youtube.com/watch?v=0dXswWPMP4o
      Polecam :-)

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Connecting to %s